講演抄録/キーワード |
講演名 |
2025-02-22 15:15
質感認知を向上させる衣服画像呈示方法 ~ 頭部運動を伴う視差と照明移動が与える効果 ~ ○森藤崚太・長 篤志(山口大) |
抄録 |
(和) |
現在,eコマースは普及しているが,写真では商品の質感や素材感などの詳細な情報を消費者に伝えることができないことで,eコマースの利用にリスクを感じ利用を控える消費者も存在する.本研究では,衣服と衣服画像の質感認知の差異を軽減する画像呈示の手法を提案することを目的とし,運動視差と照明移動を用いた衣服画像呈示が質感認知に与える影響の違いを明らかにした.実験結果より,黒色衣服のように陰影がわかりにくい素材において,観察者の動きとカメラ位置を連動させたうえで,カメラを前後運動させて画像を提示する方法が最も質感の伝達精度を向上させることがわかった. |
(英) |
Although e-commerce is now widespread, some consumers are reluctant to use e-commerce because of the risk of not being able to convey detailed information such as the texture and material of a product to consumers through photographs. This study aims to propose methods for presenting clothing images that reduce differences in texture perception between real garments and their images. It investigates how using motion parallax and lighting changes in clothing images affect texture perception. The experimental results showed that, for materials such as black clothing, where shading is difficult to distinguish, the most accurate way to convey texture was to present the image by moving the camera back and forth, while linking the observer's movement to the camera position. |
キーワード |
(和) |
eコマース / 視覚的触感 / 運動視差 / / / / / |
(英) |
e-commerce / visual tactile sensation / motion parallax / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 49, no. 7, ME2025-56, pp. 57-60, 2025年2月. |
資料番号 |
ME2025-56 |
発行日 |
2025-02-15 (ME) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
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