講演抄録/キーワード |
講演名 |
2024-11-15 15:40
仮想空間内gaze trackingによる把持精度向上と運動主体感への影響 ○菰淵寛仁・丸野 進(追大) |
抄録 |
(和) |
実世界と同じ感覚で、仮想空間内でも密集する小さな対象物からターゲットとなる物体を摘まみ上げるという作業を実現しようとした場合、近くの物体に意図せず触れてしまうことでアバターハンドの把持機能が動作し、ターゲットと異なる物体を把持してしまうという実空間では起こりにくい現象が生じた結果、運動主体感が大幅に低下するという課題があった。今回、ヒトの把持シーケンスを見直すことで、凝視点から一定範囲内(以下、Gazing Area)にアバターハンドが近づいたときに初めて把持機能がアクティベートするGaze Assist Hand Manipulation Method(GAHM)を考案し、密集した対象物から意図した物体を効率的に選択・把持できることを見出したので報告する。 |
(英) |
In virtual environments, when attempting to perform the task of picking up a target object from a dense cluster of small items, an unintended issue arises where the avatar's hand grasp function is activated by accidentally touching nearby objects. This phenomenon, which is uncommon in the real world, results in grasping an unintended object, leading to a decrease in the sense of agency. To address this issue, we devised a Gaze Assist Hand Manipulation Method (GAHM), in which the grasp function is only activated when the avatar's hand approaches a certain range (hereinafter Gazing Area) from the point of gaze. This method allows for efficient selection and grasping of the intended object from densely packed items, and we also report the findings from evaluating the optimal size of the Gazing Area. |
キーワード |
(和) |
HMD / VRハンドインタラクション / 主体感 / ハンドインタラクション / 手のポーズ / / / |
(英) |
HMD / VR hand interaction / sense of agency / hand interaction / hand pose / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 48, pp. 29-32, 2024年11月. |
資料番号 |
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発行日 |
2024-11-08 (HI) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
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