講演抄録/キーワード |
講演名 |
2024-06-07 16:00
身体性の強さと融合身体教示による運動技能学習の関係 大橋聖也(太平洋工業)・○今川勝喜・木島竜吾(岐阜大) |
抄録 |
(和) |
VRの特徴の一つは、身体性を保持したまま仮想世界で活動できること, 運動技能学習はこれを活かす応用である。従来研究で取り上げられてきた, 左右手で異なるN芒星を描くタスクを取り上げ, 被験者実験により手とポインタの関係の深さの影響を調べた。関係は、ゲームコントローラでポインタを動かす, 平面に投影した手の位置を用いる, 3次元の手の運動そのまま, である。結果は、関係が強いほど学習効果が高いことを示唆した。 |
(英) |
One of the features of VR is the ability to maintain physicality while engaging in a virtual world, with motor skill learning being an application that leverages this. Previous studies have explored a task where participants draw different n-pointed stars with each hand. Our study involved an experiment with participants to investigate the impact of the relationship depth between the hand and the pointer. The relationships examined were: moving the pointer with a game controller, using the position of the hand projected onto a plane, and using the three-dimensional motion of the hand directly. The results suggested that a stronger relationship leads to more effective learning. |
キーワード |
(和) |
VR / 融合学習 / 運動技能学習 / 身体性 / / / / |
(英) |
VR / Virtual Co-Embodiment / Motion Skill Learning / physicality / / / / |
文献情報 |
映情学技報 |
資料番号 |
|
発行日 |
|
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|