講演抄録/キーワード |
講演名 |
2024-03-19 15:00
FPSゲーム習熟度別視線追跡分析 ~ 上級者の視線パターンを通じた上達戦略 ~ 當銘 塁・○小渡 悟(沖縄国際大) |
抄録 |
(和) |
FPSゲームのApex Legendsを対象とし,初級者,中級者,上級者のゲームプレイ時の視線分析を行った.熟練度と比例してレティクル(中心)を注視している割合が高いことがわかった.初心者が中級者になるためには,基本的にはレティクルに視点を置き,必要に応じてHUD(プレイヤーにゲーム内の情報を直接表示するためのインターフェース)を確認することで中級者に近づけるのではないかと思われる.中級者が上級者になるには,HUDを必要に応じて確認し,移動時とアイテム探しフェーズで武器探しに時間を費やするのではなく,マップやデスログなどを見て周りの警戒をしながら武器探しをすると熟練者近づけるのではないかと思われる.今後はこれらの知見をスキル向上のための指導やトレーニング方法への適用を検討していきたい. |
(英) |
In this study, the visual attention and gaze of novice, intermediate, and advanced players during the gameplay of a popular first-person shooter (FPS) game, Apex Legends, was analyzed. It was found that the proportion of time spent focusing the gaze on the reticle (center) increases in proportion to skill level. The findings suggest that for beginners to progress to an intermediate level, it is advisable to primarily focus on the reticle and occasionally check the HUD (interface that displays in-game information directly to the player) as needed. For intermediate players aiming to become advanced, it can be recommended to use the HUD when necessary, and instead of spending excessive time searching for weapons during movement or looting phases, to focus on maintaining situational awareness by looking at the map, death logs, and being cautious of the surroundings. These findings can be considered for future application in the development of guidance and training methods aimed at skill improvement. |
キーワード |
(和) |
FPSゲーム / eスポーツ / 視線分析 / / / / / |
(英) |
First-person shooter / e-Sports / Analysis of gaze tracking / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 48, no. 13, HI2024-26, pp. 52-55, 2024年3月. |
資料番号 |
HI2024-26 |
発行日 |
2024-03-12 (HI) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
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研究会情報 |
研究会 |
HI |
開催期間 |
2024-03-19 - 2024-03-19 |
開催地(和) |
オンライン |
開催地(英) |
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テーマ(和) |
視聴覚の基礎と応用、感性情報処理、ヒューマンインターフェース、一般 |
テーマ(英) |
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講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
HI |
会議コード |
2024-03-HI |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
FPSゲーム習熟度別視線追跡分析 |
サブタイトル(和) |
上級者の視線パターンを通じた上達戦略 |
タイトル(英) |
Analysis of Gaze Tracking by Proficiency Level in FPS Games |
サブタイトル(英) |
Improvement Strategies through the Eye Movement Patterns of Expert Players |
キーワード(1)(和/英) |
FPSゲーム / First-person shooter |
キーワード(2)(和/英) |
eスポーツ / e-Sports |
キーワード(3)(和/英) |
視線分析 / Analysis of gaze tracking |
キーワード(4)(和/英) |
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キーワード(5)(和/英) |
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キーワード(6)(和/英) |
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キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
當銘 塁 / Rui Tome / トウメ ルイ |
第1著者 所属(和/英) |
沖縄国際大学 (略称: 沖縄国際大)
Okinawa International University (略称: Okinawa International Univ.) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
小渡 悟 / Satoru Odo / オド サトル |
第2著者 所属(和/英) |
沖縄国際大学 (略称: 沖縄国際大)
Okinawa International University (略称: Okinawa International Univ.) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第5著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第12著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第14著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第15著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第2著者 |
発表日時 |
2024-03-19 15:00:00 |
発表時間 |
20分 |
申込先研究会 |
HI |
資料番号 |
HI2024-26 |
巻番号(vol) |
vol.48 |
号番号(no) |
no.13 |
ページ範囲 |
pp.52-55 |
ページ数 |
4 |
発行日 |
2024-03-12 (HI) |
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