講演抄録/キーワード |
講演名 |
2024-03-05 11:00
フレーム補間技術を誤用したビデオアート制作手法の検討 ○井藤雄一(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
現在テレビなどでは映像のフレームレートを倍やより多い数に増やして映像を滑らかに見せるフレーム補間技術が利用されている.古い映像や24fpsの映画などをよりスムーズに見せる効果がある.その技術を1fps程度の非常に少ない数の映像ソースに適用させることで,グリッチアートのような独特の映像が現れることが分かった.また,フレーム補間技術を施す映像や画像ソースを工夫することで,意図的に表現をコントロールできる可能性を示す.さらに,著者以外の映像制作者にも本論の提案手法が利用可能か検討しながら,本論にて新規的グリッチアート的映像表現手法の一つを提示する. |
(英) |
On television and other platforms, frame interpolation techniques are used to increase the frame rate of videos, making them appear smoother. This is especially effective for older videos or movies shot at 24 frames per second (fps). We discovered that applying this technology to very low frame rate video sources, around 1 fps, results in unique visual effects reminiscent of glitch art. Moreover, by carefully selecting the video or image sources to which frame interpolation is applied, it becomes possible to intentionally control the expression of the visuals. Furthermore, this paper presents a novel glitch art-like video expression method and also considers the feasibility of using the proposed method for other video creators. |
キーワード |
(和) |
フレーム補間 / ビデオアート / グリッチアート / / / / / |
(英) |
Frame Interpolation / Video Art / Glitch Art / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 48, pp. 23-26, 2024年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2024-02-27 (AIT) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
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