講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-11-10 14:05
VR観察時に適切な焦点ボケ付加のための輻輳補正手法の開発と効果 ○橋本春輝・岡嶋克典(横浜国大) |
抄録 |
(和) |
VR観察時に視点位置から輻輳距離を計測すると注視点までの距離と「ずれ」が生じる.本研究では,輻輳距離を補正して仮想空間内における注視点までの距離を取得する手法を開発し,適切な焦点ボケを付加させるVRシステムを開発した.このキャリブレーションシステムの有用性を確かめるために,VR環境と実環境で奥行知覚とボケの評価を行った.ボケの有無や補正の有無に関わらず,VR環境では実環境より奥行距離を過大評価した.また,補正した輻輳距離を用いた焦点ボケは,補正前の輻輳距離を用いた焦点ボケよりも違和感を下げ,注視点をはっきり映し出すことを可能にした. |
(英) |
When the convergence distance is measured from the viewpoint position during VR observation, there is a "gap" between the distance to the gazing point and the distance to the gazing point. In this study, we developed a method to obtain the distance to the gazing point in the virtual space by correcting the vergence distance, and developed a VR system that adds appropriate focus blur. To confirm the usefulness of this calibration system, we evaluated depth perception and bokeh in VR and real environments. Depth perception was overestimated in the VR environment compared to the real environment, regardless of the presence or absence of blur and regardless of correction. In addition, focal blur using the corrected vergence distance was less disconcerting than focal blur using the uncorrected vergence distance, allowing the gazing point to be clearly projected. |
キーワード |
(和) |
バーチャルリアリティ / 輻輳 / 調節 / ボケ / 奥行知覚 / / / |
(英) |
Virtual Reality / Vergence / Accommodation / Bokeh / Depth Perception / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 47, pp. 13-16, 2023年11月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2023-11-03 (HI) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|