講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-03-15 11:00
構成音の立ち上がりのずれが和音の音色に与える影響 ○高山稜平・阪口 豊(電通大) |
抄録 |
(和) |
ピアノ演奏音の重音や和音の音色は,これらの音を構成する要素音の音高に加え,それらの強度比や要素音の立ち上がり時刻のずれ(SOA)によって決定される.本研究では,音高の組み合わせと強度比が同一である重音・和音を対象として,要素音のSOAが音色知覚に与える影響を実験的に調べた.実験ではまず立ち上がり時刻のずれた重音・和音が(ずれた二音ではなく)一つの重音・和音として知覚されるSOAの範囲を実験的に定めたのち,異なるSOAを有する重音・和音の音色を弁別する課題,および提示された音刺激が自分の好みの音色であるかどうかを識別する課題を課した.その結果,音色の弁別成績はSOAの違いよりもSOAの絶対値の違いによって定まること,SOAの小さな重音・和音を好む被験者が多いこと,識別課題の成績もSOAの絶対値に影響を受けることを示唆する結果が得られた. |
(英) |
Timbre of a piano harmonic chord is determined not only by the heights of the individual tones consisting of the chord but also by difference between their intensities and temporal onsets (i.e., stimulus onset asynchrony: SOA). Here, we ask the effect of SOA on the timbre of chord sounds when their heights and intensities are maintained. We first estimated the maximal SOA for perceiving the stimulus as a single chord (rather than two distinct tones). Next, we asked the participants to discriminate two chords having different SOAs. Thirdly, we asked them to identify the chord with their own favorite timbre among chords having various SOAs. The results suggested that the discrimination performance, as well as identification performance, depended on the difference in abstract SOA rather than that in SOA per se. We also found that most participants preferred the chords with smaller SOAs. |
キーワード |
(和) |
ピアノ音 / 重音 / 和音 / 音色知覚 / 立ち上がり時刻のずれ / / / |
(英) |
Piano Sound / Multiphonics / Chord / Timbre Perception / Stimulus Onset Asynchrony / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 47, no. 12, HI2023-7, pp. 5-8, 2023年3月. |
資料番号 |
HI2023-7 |
発行日 |
2023-03-08 (HI) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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