講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-03-06 10:25
3DCGモデルにおける糸の撚り方と生地の織り方による特性を考慮したマテリアル設定支援 ○福田凌人・兼松祥央・松吉 俊・三上浩司(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
3DCGで衣服の質感を表現する際は,生地ごとの特徴や違いを考慮してマテリアルを設定する必要がある.しかし,生地ごとの特徴は多くの場合,テクスチャなどで表現されることが多い.そこで本研究では,生地を構成する「番手数」,「撚数」,「糸密度」の項目を設け,生地の特徴を明確にした.そして,衣服モデルのマテリアル設定を,分析結果に基づいた生地の種類ごとのデータに切り替えられ,発色に関わる撚数を自由に調整できる生地変更システムを開発した. |
(英) |
When expressing the texture of clothing in 3DCG, it is necessary to set up materials that take into account the characteristics and differences of each fabric. However, in many cases, the characteristics of each fabric are often expressed by textures. In this study, we clarified the characteristics of fabrics by establishing items for "number of counts," "number of twists," and "yarn density" that constitute the fabric. We then developed a fabric modification system that allows the material settings of the garment model to be switched to data for each type of fabric based on the analysis results, and the number of twists involved in coloration can be freely adjusted. |
キーワード |
(和) |
衣服 / 糸 / 布生地 / 3DCG / マテリアル / / / |
(英) |
Clothes / Thread / Fabric / 3DCG / Material / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 47, pp. 179-182, 2023年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2023-02-27 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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