講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-08 10:30
FPSゲームにおける銃声音の印象差異がプレイパフォーマンスに与える影響 ~ 『VALORANT』を事例として ~ ○馬場真奈美・伊藤彰教(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
本研究では、FPSゲームの銃声音とプレイパフォーマンスの関連性を調べるため、『VALORANT』を対象として、音と見た目の変化による印象評価実験を実施した。ゲーム内での2種類の銃を対象とし、それぞれの銃の標準状態および見た目・音のバリエーションを作成する「スキン」を適応した状態を4種ずつの計10種を実験刺激として選定した。ゲーム内の練習用射撃場ステージにて、この10種の武器を3回ずつ、計30回のプレイを実施し、打ちやすさに関する印象評価およびクリアタイムを算出した。20歳から25歳の男女計12名の被験者に対する評価実験を実施したところ、見た目および音のいずれも、プレイパフォーマンスに対して統計的に有効な測定結果を得ることはできなかったが、見た目の変化およびこれに伴う音の変化に対する印象には、ある種の従属関係がみられる可能性が示唆された。 |
(英) |
In order to investigate the relationship between the sound of gunfire and play performance in FPS games, this study conducted an impression evaluation experiment by changing the sound and appearance of "VALORANT". Two types of guns in the game were selected as the experimental stimuli, and a total of 10 stimuli were selected, four each of the standard state of each gun and the state to which the "skin" that creates the variation of appearance and sound was adapted. Participants played with each of the 10 weapons three times for a total of 30 trials on a practice shooting range stage in the game, and their impressions of the ease of hitting and clearing times were calculated. After conducting evaluation experiments on a total of 12 male and female subjects aged 20 to 25, neither the appearance nor the sound provided statistically valid measurements for play performance. However, it was suggested that there may be some kind of dependency between the impressions of the change in appearance and the accompanying change in sound. |
キーワード |
(和) |
ゲームサウンド / FPS / 効果音 / 印象評価 / / / / |
(英) |
game sound / FPS / sound effect / impression assessment / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 46, pp. 337-340, 2022年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2022-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
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研究会情報 |
研究会 |
AIT IIEEJ AS CG-ARTS |
開催期間 |
2022-03-08 - 2022-03-08 |
開催地(和) |
オンライン開催 |
開催地(英) |
Online |
テーマ(和) |
映像表現・芸術科学フォーラム2022(Expressive Japan 2022) |
テーマ(英) |
Expressive Japan 2022 |
講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
AS |
会議コード |
2022-03-AIT-IIEEJ-AS-ARTS |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
FPSゲームにおける銃声音の印象差異がプレイパフォーマンスに与える影響 |
サブタイトル(和) |
『VALORANT』を事例として |
タイトル(英) |
Influence by the impression difference of gun sound to the play performance in FPS game |
サブタイトル(英) |
in the case of "VAROLANT" |
キーワード(1)(和/英) |
ゲームサウンド / game sound |
キーワード(2)(和/英) |
FPS / FPS |
キーワード(3)(和/英) |
効果音 / sound effect |
キーワード(4)(和/英) |
印象評価 / impression assessment |
キーワード(5)(和/英) |
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キーワード(6)(和/英) |
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キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
馬場 真奈美 / Manami Baba / ババ マナミ |
第1著者 所属(和/英) |
東京工科大学 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
伊藤 彰教 / Akinori Ito / イトウ アキノリ |
第2著者 所属(和/英) |
東京工科大学 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第12著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第13著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第14著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第15著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第16著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第20著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第1著者 |
発表日時 |
2022-03-08 10:30:00 |
発表時間 |
90分 |
申込先研究会 |
AS |
資料番号 |
AIT2022-129 |
巻番号(vol) |
vol.46 |
号番号(no) |
no.10 |
ページ範囲 |
pp.337-340 |
ページ数 |
4 |
発行日 |
2022-03-01 (AIT) |