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講演抄録/キーワード
講演名 2022-03-08 10:30
FPSゲームにおける銃声音の印象差異がプレイパフォーマンスに与える影響 ~ 『VALORANT』を事例として ~
馬場真奈美伊藤彰教東京工科大
抄録 (和) 本研究では、FPSゲームの銃声音とプレイパフォーマンスの関連性を調べるため、『VALORANT』を対象として、音と見た目の変化による印象評価実験を実施した。ゲーム内での2種類の銃を対象とし、それぞれの銃の標準状態および見た目・音のバリエーションを作成する「スキン」を適応した状態を4種ずつの計10種を実験刺激として選定した。ゲーム内の練習用射撃場ステージにて、この10種の武器を3回ずつ、計30回のプレイを実施し、打ちやすさに関する印象評価およびクリアタイムを算出した。20歳から25歳の男女計12名の被験者に対する評価実験を実施したところ、見た目および音のいずれも、プレイパフォーマンスに対して統計的に有効な測定結果を得ることはできなかったが、見た目の変化およびこれに伴う音の変化に対する印象には、ある種の従属関係がみられる可能性が示唆された。 
(英) In order to investigate the relationship between the sound of gunfire and play performance in FPS games, this study conducted an impression evaluation experiment by changing the sound and appearance of "VALORANT". Two types of guns in the game were selected as the experimental stimuli, and a total of 10 stimuli were selected, four each of the standard state of each gun and the state to which the "skin" that creates the variation of appearance and sound was adapted. Participants played with each of the 10 weapons three times for a total of 30 trials on a practice shooting range stage in the game, and their impressions of the ease of hitting and clearing times were calculated. After conducting evaluation experiments on a total of 12 male and female subjects aged 20 to 25, neither the appearance nor the sound provided statistically valid measurements for play performance. However, it was suggested that there may be some kind of dependency between the impressions of the change in appearance and the accompanying change in sound.
キーワード (和) ゲームサウンド / FPS / 効果音 / 印象評価 / / / /  
(英) game sound / FPS / sound effect / impression assessment / / / /  
文献情報 映情学技報, vol. 46, pp. 337-340, 2022年3月.
資料番号  
発行日 2022-03-01 (AIT) 
ISSN Print edition: ISSN 1342-6893    Online edition: ISSN 2424-1970
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研究会情報
研究会 AIT IIEEJ AS CG-ARTS  
開催期間 2022-03-08 - 2022-03-08 
開催地(和) オンライン開催 
開催地(英) Online 
テーマ(和) 映像表現・芸術科学フォーラム2022(Expressive Japan 2022) 
テーマ(英) Expressive Japan 2022 
講演論文情報の詳細
申込み研究会 AS 
会議コード 2022-03-AIT-IIEEJ-AS-ARTS 
本文の言語 日本語 
タイトル(和) FPSゲームにおける銃声音の印象差異がプレイパフォーマンスに与える影響 
サブタイトル(和) 『VALORANT』を事例として 
タイトル(英) Influence by the impression difference of gun sound to the play performance in FPS game 
サブタイトル(英) in the case of "VAROLANT" 
キーワード(1)(和/英) ゲームサウンド / game sound  
キーワード(2)(和/英) FPS / FPS  
キーワード(3)(和/英) 効果音 / sound effect  
キーワード(4)(和/英) 印象評価 / impression assessment  
キーワード(5)(和/英) /  
キーワード(6)(和/英) /  
キーワード(7)(和/英) /  
キーワード(8)(和/英) /  
第1著者 氏名(和/英/ヨミ) 馬場 真奈美 / Manami Baba / ババ マナミ
第1著者 所属(和/英) 東京工科大学 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT)
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) 伊藤 彰教 / Akinori Ito / イトウ アキノリ
第2著者 所属(和/英) 東京工科大学 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT)
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講演者 第1著者 
発表日時 2022-03-08 10:30:00 
発表時間 90分 
申込先研究会 AS 
資料番号 AIT2022-129 
巻番号(vol) vol.46 
号番号(no) no.10 
ページ範囲 pp.337-340 
ページ数
発行日 2022-03-01 (AIT) 


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