講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-08 10:30
スマートフォンを利用したeスポーツ観戦者の盛り上げシステム 片桐 蓮・○兼松祥央(東京工科大)・茂木龍太(都立大)・松吉 俊・三上浩司(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
eスポーツは世界で人気になり観戦者も増えてきており,動画配信などのオンライン開催が多くなっている.しかし,動画配信では現地開催のように会場の雰囲気を感じられず盛り上がれない場合がある.また,現地開催でも応援に特化した道具によって観戦者の盛り上がりを促進する余地があると考えた.本研究では,eスポーツ種目のファーストパーソンシューティング(以下「FPS」)を対象とし,スマートフォンとゲームを連動させ演出を与えることで応援を盛り上げるシステムを開発した.実験の結果,スマートフォンを利用することで観戦者の応援を盛り上げることができた. |
(英) |
Abstract E-sports are becoming more popular in the world year by year, and the number of spectators is increasing. Therefore, online holding such as video distribution is increasing. However, in video distribution, there are cases where audiences cannot feel the atmosphere of the venue and get excited like when it is held locally. In addition, we thought that there was room to promote the excitement of spectators by using tools specialized for cheering even at the local event. In this study, we developed a system that links a smartphone and a game to give a direction to make cheering more exciting, targeting the FPS e-sports event. As a result, we were able to boost the support of the spectators by using smartphones. |
キーワード |
(和) |
eスポーツ / FPS / スマートフォン / 観戦者 / 盛り上げ / / / |
(英) |
e-sports / FPS / Smartphone / Spectator / Support / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 46, pp. 341-344, 2022年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2022-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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