講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-08 10:30
仮想(ジツ)人間が紛れ込んだVRChatワールド ○伊藤夏希・中川 隆(名古屋市大) |
抄録 |
(和) |
あらまし 本作は,今後訪れうる“メタバースでのアバター間コミュニケーションにおける不信感の増幅”をテーマとしたVRChatワールド作品である.体験者はVRChatユーザーとして本ワールドに参加することで,プレイヤーとNPC(non-player character)との判別が困難な状況に遭遇する.アバター内蔵シェーダーによる擬似的音声インタラクションの実装(現時点ではVRChatワールド開発用SDKではプレイヤー音声の取得は未実装であるため),ワールドの世界観の構築,その世界観に馴染むアバターのデザイン,そのアバターの装着を促すペデスタルの配置,といった諸要素を統合することで上記テーマによる体験を実現した. |
(英) |
Abstract This artwork is a VRChat world that focuses on the amplified distrust in communication between avatars that may occur in the near future metaverse. By participating in this world as a VRChat user, the experiencer encounters a situation in which it is difficult to distinguish between the player and NPC (non-player character). The experience was realized by integrating various elements, such as the implementation of pseudo-speech interaction using the avatar's built-in shaders (at this time, the SDK for VRChat world development does not implement player voice acquisition), the construction of the world view, the design of the avatar that fits into the world view, and the placement of the pedestal that encourages the wearing of the avatar. |
キーワード |
(和) |
メタバース / アバター / ソーシャルVR / VRChat / / / / |
(英) |
Metaverse / Avatar / Social VR / VRChat / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 46, pp. 261-264, 2022年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2022-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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