講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-08 10:30
『アイカツ!』の効果音に対する印象評価によるdiegesisの研究 ○新井宗一郎・伊藤彰教(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
本研究では『アイカツ!』作品における登場キャラクターに付随する効果音を分析し,キャラクターや音の対象ごとのDiegesisの傾向等を分類することを目的として研究を実施した.アニメ版『アイカツ!』内の5シーン24個の効果音を用いた印象評価実験を実施し,Diegesisの判断の妥当性を確認した.ゲーム版に認められる,サウンドインタラクションと考えられる音や機械に連動した音については、非現実的に聞こえる音でもDiegeticとして判断する可能性が示唆された.さらに,同じ意味内容や意図意図が想定できる音でも,登場人物の状況によってDiegesisの判断は変化し,その時々に適した解釈が無意識のうちに行なわれていることが明らかになった. |
(英) |
In this study, we analyzed the sound effects associated with the characters in Japanese anime and game titled "Aikatsu!." The purpose of this study is to analyze the sound effects accompanying the characters in "Aikatsu!." We analyzed 24 sound effects in 5 scenes of the anime version of "Aikatsu! We conducted an impression evaluation experiment using 24 sound effects from 5 scenes in "Aikatsu!" and confirmed the validity of the judgment of Diegesis. It was suggested that sounds that are considered to be sound interactions or sounds linked to machines which are found in the game version, are judged as Diegetic even if they sound unrealistic. In addition, it was found that even for sounds with the same semantic content and intention along with direction, the judgment of diegetic changes depending on the situation of the characters, and that the appropriate interpretation is unconsciously made at each moment. |
キーワード |
(和) |
効果音 / Diegesis / アニメ / 印象評価 / / / / |
(英) |
Sound Effect / Diegesis / Anime / impression assessment / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 46, pp. 325-328, 2022年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2022-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|