講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-03-08 15:00
聴覚障害児童のための画像・音声認識を用いた発話教育アプリの提案 ○楊 溯・近藤邦雄・佐々木和郎(東京工科大) |
抄録 |
(和) |
聴覚障害教育においては、手話教育とともに口語による発話教育が重要である。情報技術の発展によって、聴覚障害児むけの言葉教育におけるICTの活用が求められている。本研究では、中等度難聴(40~69 デシベル)、未就学の聴覚障害児向け、発話教育アプリケーション(以下アプリ)の提案を目的とする。提案アプリは、音声認識と画像認識技術を組み合わせることによって、子供が興味ある現実の対象物をきっかけにして、練習したい語彙が目標とする口語を獲得するための教育支援システムである。アプリの機能、識別率に関する評価実験を通して、アプリが発話教育に役に立つことが認められた。 |
(英) |
In hearing-impaired education, speech education from spoken, is important along with sign language education. With the development of information technology in recent years, the use of ICT in language education for hearing-impaired children is required. It purposes of this study is proposing speech education applications for Hearing-impaired Children with moderate hearing loss (40 to 69 decibels). The proposed app is an educational support system that combines voice recognition and image recognition technology to acquire the target spoken language of the vocabulary that the child wants to practice, triggered by a real object of interest to the child. Through evaluation experiments on the function and identification rate of the app, it was confirmed that the app is useful for speech education. |
キーワード |
(和) |
音声認識 / 画像認識 / 聴覚障害児 / 口語教育 / / / / |
(英) |
Voice Recognition / Image Recognition / Hearing-impaired Children / Speech Education / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 45, pp. 245-248, 2021年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2021-03-01 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
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研究会情報 |
研究会 |
AIT IIEEJ AS CG-ARTS |
開催期間 |
2021-03-08 - 2021-03-08 |
開催地(和) |
オンライン開催 |
開催地(英) |
Online |
テーマ(和) |
映像表現・芸術科学フォーラム2021(Expressive Japan 2021) |
テーマ(英) |
Expressive Japan 2021 |
講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
AS |
会議コード |
2021-03-AIT-IIEEJ-AS-ARTS |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
聴覚障害児童のための画像・音声認識を用いた発話教育アプリの提案 |
サブタイトル(和) |
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タイトル(英) |
Proposal of speech education app for hearing impaired child using image recognition and voice recognition |
サブタイトル(英) |
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キーワード(1)(和/英) |
音声認識 / Voice Recognition |
キーワード(2)(和/英) |
画像認識 / Image Recognition |
キーワード(3)(和/英) |
聴覚障害児 / Hearing-impaired Children |
キーワード(4)(和/英) |
口語教育 / Speech Education |
キーワード(5)(和/英) |
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キーワード(6)(和/英) |
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キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
楊 溯 / Su Yang / ヨウ ス |
第1著者 所属(和/英) |
東京工科大学 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
近藤 邦雄 / Kunio Kondo / コンドウ クニオ |
第2著者 所属(和/英) |
東京工科大学 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
佐々木 和郎 / Kazuo Sasaki / ササキ カズオ |
第3著者 所属(和/英) |
東京工科大学 (略称: 東京工科大)
Tokyo University of Technology (略称: TUT) |
第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第5著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第6著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第9著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第10著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第11著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第12著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第13著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第14著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第15著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第16著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第17著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第18著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第19著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第20著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第1著者 |
発表日時 |
2021-03-08 15:00:00 |
発表時間 |
15分 |
申込先研究会 |
AS |
資料番号 |
AIT2021-102 |
巻番号(vol) |
vol.45 |
号番号(no) |
no.8 |
ページ範囲 |
pp.245-248 |
ページ数 |
4 |
発行日 |
2021-03-01 (AIT) |