講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-02-27 16:10
視線計測手法を用いたACC機能使用時の運転行動特性把握 ○小出 瑞(近大)・飯田克弘(阪大)・澤田英郎(西日本高速道路エンジニアリング関西)・多田昌裕(近大) |
抄録 |
(和) |
近年,我が国では部分自動運転システムを搭載した車両の普及が急速に進んでいる.先行研究において,部分自動運転システム搭載車両を運転時にわき見の増加とリラックス状態を示す生理指標の上昇がみられ,漫然状態に陥る可能性が示唆された.本研究では視線計測手法と生理計測手法に基づき,自車両前方に割り込みが発生し注意度が一時的に高まった状態から,時間経過とともに運転者の注意度がどのように変化するかに着目した実験および解析を実施した.その結果,部分自動運転機能搭載車両を運転時,部分自動運転機能非搭載車両運転時ともに側方確認の回数が時間経過とともに減少傾向にあることや,特に部分自動運転車両運転時にリラックス状態を示す生理指標が上昇するとともに注意度が低下する事が明らかとなった.併せて,一部実験参加者において部分自動運転機能搭載車両を運転時にわき見が増加した事例も認められ,たとえ注意度が一時的に上昇したとしても比較的短い時間で注意散漫状態が起きうることを示唆する結果が得られた. |
(英) |
Recently, semi-automated vehicles have been becoming widespread in Japan. Our previous study found out that drivers tend to look aside while using semi-automated system as well as physiological index corresponding to driver’s state of being relaxed increased. In this study, we focused on time-series change of driver distraction while using semi -automated system. In our experiment, we let each participant increase his attention by making unsafe lane change in front of his car, and analyzed how his driving behavior changed over time using eye-tracking technology as well as an electrocardiogram. As a result of our analysis, we have found out that driver’s attention towards surrounding vehicles significantly decrease when using semi-automated system as well as physiological index significantly increased in a short time even after he experienced unsafe lane change. |
キーワード |
(和) |
部分自動運転 / ACC / 視線計測 / 生理計測 / / / / |
(英) |
Semi-Automated Driving / ACC / Eye Tracking / Physiological Index / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 45, no. 6, ME2021-51, pp. 83-86, 2021年2月. |
資料番号 |
ME2021-51 |
発行日 |
2021-02-20 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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