講演抄録/キーワード |
講演名 |
2020-03-13 14:20
セルオートマトン法による対話的な結晶成長表現手法の開発 ○伊澤賢人(和歌山大) |
抄録 |
(和) |
対話型コンテンツでは結晶成長表現が数多く見られる.しかし対話型コンテンツでの結晶成長はポリゴンの簡易変形によるものが多く,シミュレーションを利用した詳細な成長表現はあまり見られない.
そこで本研究では対話型コンテンツへの応用を目的としたシミュレーションによる水晶成長の表現手法を開発した.水晶の結晶構造をもとに3次元格子点群を作成し,各格子点を結晶か溶液と定義する.セルオートマトン法を用いて格子点の状態を更新することで結晶成長の形状変化をシミュレーションした.そして格子点の状態をもとにマーチングキューブ法を用いて結晶形状のポリゴンを作成した.これらの処理をGPUで行い対話的な速度での成長表現を目指した. |
(英) |
There are many crystal growth expressions in interactive contents. However, crystal growth in interactive content is often due to simple deformation of polygons, and detailed growth expressions using simulations are rarely seen.
In this study, we developed a method for expressing crystal growth by simulation for application to interactive contents. A three-dimensional lattice point group is created based on the crystal structure of quartz, and each lattice point is defined as a crystal or a solution. The shape change of crystal growth was simulated by updating the state of lattice points using the cellular automaton method. Then, based on the state of the lattice points, a polygon of crystal shape was created using the marching cube method. We performed these processes on a GPU and aimed to express the growth at an interactive speed. |
キーワード |
(和) |
コンピュータグラフィックス / 結晶成長シミュレーション / リアルタイムレンダリング / セルオートマトン / GPGPU / / / |
(英) |
Computer graphics / Crystal growth simulation / Real-time rendering / Cellular automata / GPGPU / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 44, pp. 355-356, 2020年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2020-03-06 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
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研究会情報 |
研究会 |
AIT IIEEJ AS CG-ARTS |
開催期間 |
2020-03-13 - 2020-03-13 |
開催地(和) |
東京工科大学 蒲田キャンパス |
開催地(英) |
Tokyo University of Technology |
テーマ(和) |
映像表現・芸術科学フォーラム2020(Expressive Japan 2020) |
テーマ(英) |
Expressive Japan 2020 |
講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
AS |
会議コード |
2020-03-AIT-IIEEJ-AS-ARTS |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
セルオートマトン法による対話的な結晶成長表現手法の開発 |
サブタイトル(和) |
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タイトル(英) |
An interactive crystal growth expression method using cellular automata |
サブタイトル(英) |
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キーワード(1)(和/英) |
コンピュータグラフィックス / Computer graphics |
キーワード(2)(和/英) |
結晶成長シミュレーション / Crystal growth simulation |
キーワード(3)(和/英) |
リアルタイムレンダリング / Real-time rendering |
キーワード(4)(和/英) |
セルオートマトン / Cellular automata |
キーワード(5)(和/英) |
GPGPU / GPGPU |
キーワード(6)(和/英) |
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キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
伊澤 賢人 / Kento Izawa / イザワ ケント |
第1著者 所属(和/英) |
和歌山大学 (略称: 和歌山大)
Wakayama University (略称: Wakayama Univ.) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第5著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第10著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第12著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第14著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第15著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第16著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第17著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第18著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第19著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第20著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第1著者 |
発表日時 |
2020-03-13 14:20:00 |
発表時間 |
15分 |
申込先研究会 |
AS |
資料番号 |
AIT2020-157 |
巻番号(vol) |
vol.44 |
号番号(no) |
no.10 |
ページ範囲 |
pp.355-356 |
ページ数 |
2 |
発行日 |
2020-03-06 (AIT) |