講演抄録/キーワード |
講演名 |
2019-11-08 15:20
身体運動と連動する聴覚情報が習字のパフォーマンスに与える影響 ○浅川 結・岡嶋克典(横浜国大) |
抄録 |
(和) |
従来スポーツや教育における技能の習得には,映像や鏡を利用する可視化が多く用いられているが,身体運動に聴覚情報を付加する試みは,運動者自身の過去の運動や他者の運動との違いが音として比較できることから,身体能力の向上に効果的であることが期待される.本研究では,毛筆を扱う書字動作に注目し,筆の垂直方向の動きと筆軸の回転角度を音に変換するシステムを作成した.実験の結果から,本システムを用いた練習方法が,一般的な臨書による練習に比べて,より効果的に手本の文字の形状を模倣できることが示された. |
(英) |
Conventionally, visualization using images or mirrors is often used to acquire skills in sports and education. On the other hand, auditory information synchronized with physical movement are expected to be effective in improving physical ability. For example, the difference between the current movement and the exerciser's past movements can be compared using sound. In this study, we focused on Japanese calligraphy and created a learning system that converts the vertical movement and the rotation angle of the brush axis into sound. In addition, the experiment results showed that the practice using the present system is more effective in imitating the shape of the model letter compared to general practice. |
キーワード |
(和) |
習字 / 聴覚情報 / 身体運動 / 学習支援 / / / / |
(英) |
Japanese calligraphy / auditory information / physical movement / learning support / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 43, no. 37, HI2019-76, pp. 21-24, 2019年11月. |
資料番号 |
HI2019-76 |
発行日 |
2019-11-01 (HI) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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