講演抄録/キーワード |
講演名 |
2019-03-12 15:00
ビデオゲームの演出効果の印象評価のためのSD法形容詞対の選定 ○山本晴貴・中村隆之(神奈川工科大)・宮田一乘(北陸先端大)・佐藤 尚(神奈工大) |
抄録 |
(和) |
言葉や映像等が与える印象(イメージ)を数値化して測定するための方法としてSD法(Semantic Differential Method)は広く利用されている.SD法による印象評価を行うには対象となる測定概念や目的に応じて形容詞対尺度を選定する必要がある.本研究の目的はビデオゲームの映像や音声により構成される演出効果が与える印象を評価するためのSD法形容詞対尺度を選定する事である.自由記述,コンテストの審査員のコメント,過去研究の3つのソースから選んだ37の形容詞対を使用し,ビデオゲームの演出効果を刺激としたSD法によるアンケートを実施した.アンケート結果を因子分析したところ,8つの異なる因子を抽出した. |
(英) |
The SD method ( Semantic Differential Method ) is widely used in several research as a method for quantifying and measuring the impression given by such as words and visual images. In order to evaluate the impression by using the SD method, it is necessary to select adjective pairs as scales according to the target concept and research purpose. The purpose of this study is to select adjective pairs for evaluating the image of audiovisual effects in video games by the SD method. We conducted a questionnaire by SD method after collecting 37 adjective pairs from free description, comments on the effects in a contest and a past study. We got eight factors as the result of factor analysis using the result of the questionnaire by SD method. |
キーワード |
(和) |
SD法 / ビデオゲーム / 演出効果 / 感性評価 / 因子分析 / / / |
(英) |
Semantic Differential Method / Video Game / effect / Sensibility Evaluation / Factor Analysis / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 43, pp. 109-112, 2019年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2019-03-05 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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