講演抄録/キーワード |
講演名 |
2019-03-12 11:15
実写映像と合成するジェスチャによる水流の制御 ○佐々木智弘・床井浩平(和歌山大) |
抄録 |
(和) |
本研究では,ユーザーがインタラクティブに制御可能な水流を実写映像と合成する手法を開発した.この目的は人体周りに水流を発生させたり,その挙動を制御したりする,現実では不可能な映像表現をインタラクティブに行うことにある.提案手法はユーザーの動きをモーションキャプチャシステムにより取得し,それに合わせて任意の直径や速度を与えた水粒子を生成する.この水粒子の運動を重力加速度を含む振る舞いのパラメータにもとづいて求め,水流の形状は水粒子をmetaballとして用いてMarching Cubes法により形成する.また,この水流の見た目の表現には投影マッピングおよび屈折マッピングを利用する.提案手法はインタラクティブな速度で映像を生成することが可能であり,ゲームやVFXを用いたステージ演出に利用可能である. |
(英) |
In this research, we developed a method to synthesize interactively user-controllable water current with live-action video. This aim is to interactively perform visual expression that is impossible in reality, such as generating water flow around the human body and controlling its behavior. In the proposed method, motion of a user is acquired by a motion capture system, and water particles given arbitrary diameter and velocity are generated accordingly. The movement of this water particle is determined based on the behavior parameter including gravitational acceleration and the shape of the water flow is formed by Marching Cubes method using water particles as metaball. We also use projection mapping and refraction mapping for the visual representation of this water flow. The proposed method can generate video at interactive speed, and it can be used for stage presentation using games and VFX. |
キーワード |
(和) |
コンピュータグラフィックス / 流体 / 水流 / VFX / ビジュアルエフェクト / / / |
(英) |
Computer Graphics / fluid / water flow / VFX / visual effect / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 43, pp. 197-200, 2019年3月. |
資料番号 |
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発行日 |
2019-03-05 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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