講演抄録/キーワード |
講演名 |
2019-02-19 16:45
高速道路上での準自動運転機能使用時の運転行動分析の試み ○日置幸希(近畿大院)・多田昌裕(近畿大)・萩原 亨(北大)・浜岡秀勝(秋田大)・二宮芳樹(名大) |
抄録 |
(和) |
本研究では,準自動運転機能がドライバの運転行動に与える影響や新たな事故リスクが生起する可能性がないか を明らかにすることを目的に,高齢者 15 名と非高齢者 15 名に高 道路上で自動運転レベル 2 の車両を運転してもらい準自動運 転機能使用時におけるドライバの運転行動について,特に安全確認行動の側面から通常運転と比較し解析を行った.その結果, 確認時間では高齢者群,非高齢者群ともに,準自動運転機能使用時の方が有意に長くなる結果となり, 度維持,操舵タスクか ら解放されたドライバが,生まれた余裕を周辺の監視に向ける行動変容をもたらすことが示唆された.また非高齢者群の一部で は準自動運転機能使用時に眠気を感じたと回答する者もおり,時間経過とともに閉眼時間が長くなる傾向が認められた. |
(英) |
This study aims to investigate how semi-automated driving system affects elderlies and non-elderlies driving behavior from the viewpoint of traffic risks. In our experiment, we let participants (fifteen elderlies and fifteen non-elderlies) drive on expressway using level 2 semi-automated vehicle and measure their driving behavior (e.g. scanning behavior, eye closure ratio) using vision-based sensor. As a result of our experiment, we found out that drivers’ scanning time for checking safety while driving semi-automated vehicle is longer than that of non-automated vehicle. The result indicates that semi-automated driving system could relieve drivers’ steering control / vehicle speed control tasks, this could lead drivers scan around vehicle more carefully. In contrast, our result also shows that three non-elderlies felt drowsy while driving semi-automated vehicle. |
キーワード |
(和) |
準自動運転機能 / 運転行動 / 高齢者 / 高速道路 / 眠気 / / / |
(英) |
Semi-Automated Vehicle / Driving Behavior / Elderly Driver / Expressway / Drowsy Driving / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 43, no. 5, ME2019-38, pp. 131-134, 2019年2月. |
資料番号 |
ME2019-38 |
発行日 |
2019-02-12 (MMS, HI, ME, AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
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