講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-03-09 11:54
リアルタイムレンダリングにおける投影面上での曲がり具合を考慮した輪郭線描画 ○奥屋武志・坂井滋和(早大) |
抄録 |
(和) |
トゥーンレンダリングにおけるインキング工程では,描画する線に対して変化を与える試みがなされており,太さの変化によって線に強弱を与える手法も開発された.特に,手描きアニメーション調の表現では,鉛筆による線では曲線が直線より太くなることに着目し,線の曲がり具合に基づいて描画される線の太さを変化させる手法が開発されたが,従来法ではモデルの三次元曲率を用いて線の太さを決定していたため,形状によっては投影面上の曲がり具合との相違が生じていた.本論文では投影変換後の二次元座標を用いて各輪郭線の曲がり具合を求めることにより,各線の曲がり具合に対応する太さの輪郭線をリアルタイムに描画する手法を開発した. |
(英) |
In the inking process of cartoon rendering, the line was given change and the method of changing the thickness of the line was developed. For representation of the cartoon graphics like hand-drawn animation, the method of changing the thickness of the line by the curvature like a pencil line was developed. However, sometimes the method didn't match projection coordinate curvature because it used 3D model curvature. In this paper, we developed the method compute 2D curvature of each line, and it drew line which thickness changes with each 2D curvature in real-time. |
キーワード |
(和) |
輪郭線 / トゥーンレンダリング / リアルタイムレンダリング / インキング / 二次元曲率 / / / |
(英) |
contour line / cartoon rendering / real-time rendering / inking / 2D curvature / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 40, pp. 29-32, 2016年3月. |
資料番号 |
|
発行日 |
2016-03-02 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 Online edition: ISSN 2424-1970 |
PDFダウンロード |
|