講演抄録/キーワード |
講演名 |
2012-03-16 11:45
油絵に最適な調子再現 ○耿 競・清水浩勝・青木直和・小林裕幸(千葉大) |
抄録 |
(和) |
明暗情報の入出力特性である調子再現は画像の世界ではシステムに最適なものが提案されてきている。一方、絵画の世界では調子の定量化が難しく、調子再現といった考え方自体が議論されてきていない。本研究は、ノンフォトリアリスティックレンダリングにより、皆が油絵と認める画像を作成し、この画像の調子再現をコントロールし主観評価を行うことで、油絵の調子再現についての議論し、最適なものを提案するものである。 |
(英) |
Tone reproduction, an input/output property of light-dark information is one of the most important image qualities of an image system. Optimum tone reproduction curves have been proposed for imaging systems. But in paintings the tone reproduction itself has not been discussed because of difficulty of its quantification. In the present paper, it was attempted to obtain optimum tone reproduction curves for oil paintings by producing oil paintings made by non-photorealistic rendering which are acceptable as oil paintings for everyone and by asking to evaluate their tone reproduction subjectively. |
キーワード |
(和) |
調子再現曲線 / 油絵 / ノンフォトリアリスティックレンダリング / / / / / |
(英) |
Tone reproduction curve / Oil painting / Non-photorealistic rendering / / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 36, no. 16, AIT2012-60, pp. 93-94, 2012年3月. |
資料番号 |
AIT2012-60 |
発行日 |
2012-03-09 (AIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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