講演抄録/キーワード |
講演名 |
2009-02-28 16:00
加速度センサをインタラクティブデバイスとする花火CGの生成の検討 ○高山 龍・奥平雅士(武蔵工大) |
抄録 |
(和) |
本稿では,加速度センサを振ることによってインタラクティブに打ち上げ花火CGを生成する方式について述べる.3DCG生成はOpenGLを用いて行う.花火は炸裂モードと打ち上げモードがあり,加速度センサから送られてくる値によって,モード,花火の位置,大きさを制御することが可能である.CGならではの,通常にはない花火の火花の形を生成したり,昼間モードでの花火を生成したりできる非現実的な表現も好評価を得た.また,振るという動作判断のための閾値設定について実験を行ったところ,ユーザの持つ打ち上げ花火のイメージによって閾値にばらつきがおこる傾向があることがわかり,閾値を可変にすることで,ユーザが快適に操作できるようにした. |
(英) |
This paper proposes a method of generating fireworks CG interactively by shaking an acceleration sensor with OpenGL. Generation modes consist of a burst mode and a launch mode. The modes as well as positions and sizes of fireworks are determined with the values received from the acceleration sensor. Unreal fireworks are also realized, for example, a firework that is visible in daytime or that has special “star” shapes. These fireworks demonstrate their attractiveness. Through examinations, it is found out that shaking strength depends on each person feeling about the normal size of fireworks to be generated. Thus, the threshold is set adjustable in two levels for intuitively acceptable operation. |
キーワード |
(和) |
インタラクティブCG / 加速度センサ / 花火 / OpenGL / / / / |
(英) |
Interactive Computer Graphics / Acceleration Sensor / Fireworks / OpenGL / / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 33, no. 11, ME2008-78, pp. 103-106, 2009年2月. |
資料番号 |
ME2008-78 |
発行日 |
2009-02-21 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
PDFダウンロード |
|