講演抄録/キーワード |
講演名 |
2008-10-23 14:30
ボリュームデータ構造を用いたファーのリアルタイムレンダリング ○山田大輔・山本 強・土橋宜典(北大) |
抄録 |
(和) |
映画やコンピュータゲームなどにおいて、3DCGによるリアルな動物の描画も可能となってきている.動物の描画において、毛皮(ファー)は重要な特徴の1つであり、リアルな画像生成には欠かせない.しかし、一般にファーのレンダリングは計算コストが高く大域照明までは考慮されていない.そこで本研究ではPrecomputed Radiance Transfer(PRT)法を用いて大域照明を考慮したファーのリアルタイムレンダリングを目的とする.このとき、レンダリングに必要な輝度データを前処理として計算するが、ファーを考慮することでデータ量と前処理時間が膨大になる.本研究では、データの圧縮とボリュームデータを利用することでこれらの問題を解決する. |
(英) |
In movies or computer game, realistic rendering of animals by 3DCG has been realized. For the rendering of an animal, a fur is one of the important factors and it is indispensable to create realistic images. However, in general, rendering of fur is computationally expensive, and global illumination effects have note been taken into account in the traditional methods. The goal of our research is the real-time rendering of the fur taking into account the global illumination effects. Our method utilizes the precomputed radiance transfer (PRT) method. That is, our method calculates the luminance data which are necessary for the fast rendering in a preprocessing step. However the size of the precomputed data and the preprocessing time become enormous when considering the fur. We address these problems by compressing the data and by using volumetric data structure. |
キーワード |
(和) |
3DCG / ファー / 大域照明 / PRT法 / ボリュームデータ / / / |
(英) |
3DCG / Fur / Global Illumination / PRT / Volumetric Data / / / |
文献情報 |
映情学技報, vol. 32, no. 46, ME2008-164, pp. 11-14, 2008年10月. |
資料番号 |
ME2008-164 |
発行日 |
2008-10-16 (ME) |
ISSN |
Print edition: ISSN 1342-6893 |
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